colaje

Communications dans des colloques

 

Blondel, M. (2009). Pointing in a hearing bilingual (LSF−French) child. Colloque Multimodality of communication in children: gestures, emotions, language and cognition (MULTIMOD). Toulouse, 9-11 juillet 2009.

Blondel, M. (2011). First and second person reference in a Hearing bilingual child (LSF-French): an intermediate profile?


Blondel, M. & Limousin, F. (2010). Prosody in the acquisition of Sign Language: Two case-studies of a deaf child (LSF) and a bilingual hearing child (French-LSF). Child Language Seminar, 23-26 juin 2010.

Blondel, M., Limousin, F., Morgenstern, A. & Leroy, M. (2009). Communication langagière chez le jeune enfant. Workshop international CoLaJE, From gesture to sign: pointing in spoken and signed languages. Lille, 4-5 juin 2009.

Blondel, M., Morgenstern, A., Beaupoil, P., Benazzo, S., Boutet, D., Caët, . & Limousin, F. (2011). The blossoming of negation in gesture, sign and vocal productions. Communication orale. ADYLOC, 2011, Paris, Juin 2011.

Boutet, D., Beaupoil, P., Blondel, M., Benazzo, S., Caët, S., Limousin, F. & Morgenstern, A. (2012). Eclosion de la négation pour une méthodologie pluri-échelle et multimodale. JET-AFLICO 2012, Multimodalité et corpus. Paris, 23-24 mars 2012.

Caët. S. (2011). Variations and similarities in the development of self-reference in two French-speaking children (poster). ADYLOC, 2011, Paris, Juin 2011.

Caët. S. (2011). L'auto-désignation en éclosion : fonctions et premières formes de référence à soi chez des enfants anglophones et francophones. AFLICO IV, Lyon, Mai 2011.

Caët, S. (2011). Me want it ou I want it ? Perspective globale et approche locale de la référence à soi chez deux enfants anglophones. Doctoriales SAES 2011, Paris, Mai 2011.

Caët, S. (2011). Talking about you and me: reference to self and interlocutor in an English-speaking child. SNUGLS 2011 (Sorbonne Nouvelle University Linguistics Seminar), Paris, Avril 2011.

Caët, S. (2012). From gesture to word: an interactional and multimodal approach to the emergence of person reference in a child’s utterances, 1st international Workshop on Multimodality Amsterdam, Vrije Universitet, 11 Juin 2012.

Caët, S., Limousin, F. & Morgenstern, A. Self-reference from one to three in French and French Sign Language (poster). EMLAR VI (Experimental Methods in Language Acquisition Research VI), Utrecht, Pays-Bas, février 2010.

Caët, S., Limousin, F., Morgenstern, A., Leroy, M. & Mathiot E. (2010). Pointing gestures and personal reference in the acquisition of LSF and French. Colloque Between you and me, 7 et 8 juin 2010, Nijmegen (Pays-Bas).

Caët, S., Morgenstern, A. The Self Under construction. International Conference in Language, Culture and Mind. Turku, Finlande, 21-23 juin 2010.

Caët, S. & Morgenstern, A. (2012). Reprises gestuelles et étayage. Colloque international sur la reformulation. 1er colloque de logopédie. Université de Neuchâtel. 16-17 novembre 2012.

Caët, S., Morgenstern, A., Leroy-Collombel, M., Yamguchi, N. & De Pontonx, S. Other-repairs in adult-child interactions: insights about adult’s representations of children’s linguistic development. IPRA 2011, Manchester, Juillet 2011.

Caët, S., Morgenstern, A. Blondel M. & Limousin F. (2011). Continuity or discontinuity ? YOU and ME in French and French Sign Language. UK Cognitive Linguistics Conference. Juillet 2011.

Collombel, M. (2012), Développement des compétences narratives : analyse longitudinale des récits d'un enfant entre 2 et 4 ans. Journées scientifiques internationales. Récits d’enfants et d’adolescents : développements typiques, atypiques, dysfonctionnements, Paris, La Sorbonne, 12 & 13 octobre 2012

Collombel, M., Caët, S., Yamaguchi, N. & Morgenstern A. Other-repairs in adult-child interactions: insights about adult’s representations of children’s linguistic development (poster). IASCL 2011, Montreal, Juillet 2011.

Del Ré A., Morgenstern, A. First verbal expressions of humor. Child language seminar. Londres ; 23-26 juin 2010.

Del Ré, A., Morgenstern, A., Calil, E. To laugh or not to laugh. That is the question. Colloque International IADA. Barcelone 14-18 septembre 2009.

Dodane, C. et Del Ré, A. The prosody in the acquisition of negation : a case-study of a monolingual French baby. ISAPL congress, 23-26 juin 2010, Bari, Italie.

Enzinger, C., Emergence des adjectifs et mimo-posturo-gestualité : des outils complémentaires vers une construction plus fine de l'acte de communication chez deux enfants monolingues français et anglais, et une enfant bilingue franco-anglaise. ColDoc 2011, Paris, septembre 2011.

Enzinger, C., Emergence des adjectifs dans le langage de l’enfant francophone et anglophone : étude comparée. AFLICO, Lyon, Mai 2011.

Enzinger, C., First uses of lexical adjectives : semantic values and pragmatic functions. SNUGLS 2011 (Sorbonne Nouvelle University Linguistics Seminar), Paris, Avril 2011.

Enzinger, C., Emergence et premières utilisations des adjectifs qualificatifs chez deux enfants francophone et anglophone jusqu’à 4 ans. DoScila, Paris, mars 2011.

Enzinger, C. (2012). Du flou inhérent aux catégories grammaticales vers une classification nécessaire : l’exemple de l’adjectif en français et en anglais dans l’idiolecte du jeune enfant. Colloque Jeunes Chercheurs LiLPa, UdS, 6-8 juin 2012, Strasbourg.

Enzinger, C. (2012). Émergence des adjectifs et mimo-posturo-gestualité : des outils complémentaires vers une construction plus fine de l'acte de communication chez deux enfants monolingues français et anglais, et une enfant bilingue franco-anglaise. Colloque Jeunes Chercheurs ColDoc, 28 septembre 2012, Paris 5, Paris Descartes.

Enzinger, C. (2012). Vers une construction multimodale de l’Acte de Communication chez trois jeunes enfants de langues maternelles anglaise, française et bilingue français anglais. JET AFLiCO, 23 mars 2012 - Paris 3 Sorbonne Nouvelle.

Leroy, M., Morgenstern, A. & Caët, S. (2009). Children’s internalization of social and grammatical rules: self-repairs and reformulations. SALC, international Conference in Cognitive Linguistics, Stockholm, 10-12 juin 2009.

Leroy-Collombel, M. Morgenstern A., Caët, S. & Yamaguchi, N. (2011). The good-enough mother: Scaffolding children’s internalization of language through repairs. UK Cognitive Linguistics Conference. Juillet 2011.

Leroy-Collombel, M., Morgenstern, A., Caët, S., Yamaguchi, N. & De Pontonx, S. The accidental linguists? How mothers adjust their repairs in mother-child interactions. SALC 2011, Copenhague, Juin 2011.

Leroy, S., Guénébaud, M., Parisse, C. & Maillart, C. (2011). The perceptual and verbal analogical reasoning in children with specific language impairment (SLI). Child Language Seminar, Newcastle, UK.

Leroy, S., Parisse, C., Duquet, A., & Maillart, C. (2010). Categorization and morphosyntactic disorders in specific language impairment, VI Congrès Internacional d’Acquisicio del Llenguatge, Barcelona, Espagne.

Leroy, S., Parisse, C. & Maillart, M. (2010). Analogical processes in language development in children with specific language impairment, International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, Oslo, Juin 2010.

Leroy, S, Parisse, C, Moulin, M, Vanden Broucke, M & Maillart, C. (2012). The influence of the token frequency on the generalization of construction schemas in French-speaking children with SLI. Paper presented at 14th Meeting of the International Clinical Phonetics and Linguistics Association, Cork, Ireland, 27-30 juin 2012.

Limousin, F & Morgenstern. A. (2011). Personal reference in a deaf signing child. IASCL 2011. Montreal.

Limousin, F. & Blondel, M. (2010). Prosody in the acquisition of Sign Language: Two case-studies of a deaf child (LSF) and a bilingual hearing child (French-LSF). Conference Theoretical Issues in Sign Language Research (TISLR 2010). Purdue University, Indianapolis, 30 septembre - 2 octobre 2010.

Maillart, C. & Parisse, C. Fast mapping between grammatical constructions and meaning. An experiment in French speaking children aged 5 to 9 years. Child language seminar. Londres ; 23-26 juin 2010.

Maillart, C. & Parisse, C. (2010). Linking abstract form and grammatical function: a construction-grammar experiment, VI Congrès Internacional d’Acquisicio del Llenguatge, Barcelona, Espagne.

Maillart, M., Parisse, C. & Tomerdhal, J. (2010). F-LARSP, International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, Oslo, Juin 2010.

Masson, C. & Leroy-Collombel, M. (2011). Language dysfunctions of a child with autism : a case study between one and three years. Franco-Australian Workshop on Autistic children and Language development, Paris, 7 février 2011, Sorbonne Nouvelle – Paris 3.

Masson, C., Collombel, M. (2012), La multimodalité : un obstacle à l’acquisition du langage pour l’enfant autiste ? Etude comparative d’un enfant ultérieurement diagnostiqué autiste et d’enfants tout-venant entre 12 et 18 mois, JET AFLICO, Multimodalité et corpus, Paris, Sorbonne-Nouvelle, 23 & 24 mars 2012.

Mathiot, E. & Morgenstern, A. (2009). Du pointage au langage chez l’enfant entre 9 et 24 mois. Conférence à l’université de Liège. 9 mai 2009.

Mathiot, E., Morgenstern, A., Collombel, M., Limousin, F. (2010). From gesture to word and from gesture to sign : pointing and personal pronouns between the ages of 1 and 3. International Conference on Gesture. Berlin. 21-26 juillet 2010.

Morgenstern, A. (2009). From buds to flowers : the blossoming of frames and constructions in child language. Fillmore Fest. Conférence en l’honneur de Charles Fillmore. 30 juillet 2009. Berkeley University.

Morgenstern, A. (2009). Voix de l’autre et JE en construction. Colloque International IADA. Barcelone 14-18 septembre 2009.

Morgenstern, A. (2009). Organisation du workshop du colloque international de Lille sur le geste de pointage. Lille 4-5 juin 2009.

Morgenstern, A. (2009). Symposium au colloque international de l’AFLICO à l’Université de Nanterre, 27 mai 2009 Constructing constructions, discutante Adèle Goldberg (Princeton University).

Morgenstern, A. (2009). Symposium From gesture to sign and from gesture to word: pointing in deaf and hearing children. Conférence internationale MULTIMOD Toulouse 9 juillet 2009. Discutante Elena Pizzuto (CNR Rome).

Morgenstern, A. (Symposium convenor) ; Volterra, V. (Symposium discussant). (2011). From gesture to word/sign: Referring to YOU and ME in French and French Sign Language. IASCL 2011, Montreal, Juillet 2011.
- Caët, S. Talking about you and me: the development of self- and interlocutor-reference in two mother-child, French-speaking dyads
- Blondel, M. First and second person reference in a Hearing bilingual child (LSF-French): an intermediate profile?
- Limousin, F & Morgenstern. A. Personal reference in a deaf signing child
- Morgenstern, A. Hearing children’s use of pointing gestures: from pre-linguistic buds to the blossoming of communication skills.

Morgenstern, A. (2011). Auto-référence et variations dans des dialogues adulte-enfant. Colloque RES PER NOMEN, Reims, mai 2011-06-20, conférence plénière.

Morgenstern, A. (2012). Interactions in Parisian Family Dinners. 1st international Workshop on Multimodality Amsterdam, Vrije Universitet, 11 Juin 2012.

Morgenstern, A. Caët, S., Blondel, M., Limousin, F. & Boutet, D. (2011). (Dis)continuity between Gesture and Language? Referring to YOU and ME in French and LSF. AFLICO, Lyon, Mai 2011.

Morgenstern, A., Caët, S., Boutet, D., Blondel, M. & Limousin, F. (2011). Hearing children’s use of pointing gestures. From pre-linguistic buds to the blossoming of communicative skills. SALC 2011, Copenhague, Juin 2011.

Morgenstern, A., Caët, S. & David, L. (2012) Emprunts et empreintes. La mémoire dans le langage des enfants. Colloque sur la mémoire organisé par PRISMES. Sorbonne Nouvelle – Paris 3, 1-2 juin 2012.

Morgenstern, A., Caët, S. & Leroy, M. (2011). Self and other-repairs in mother-child interactions. Franco-Australian Workshop on Autistic children and Language development, Paris, 7 février 2011, Sorbonne Nouvelle – Paris 3.

Morgenstern, A., Chang N. (2012). Talking about giving. Interactive scaffolding of language and conceptualization. Autour du verbe. Colloque international en l’honneur de Claude Delmas. 21-22 septembre 2012. Sorbonne Nouvelle – Paris 3.

Morgenstern, A., Chang, N. & Parisse, C. (2011). The blossoming of three-argument verbal constructions: A study of «give» constructions. SAES 2011, Paris, Mai 2011.

Morgenstern, A., Chang, N. & Parisse C. (2011). Children’s first three-argument constructions in French and English. A constrastive study of donner and give. AFLICO, Lyon, Mai 2011.

Morgenstern, A., Chang, N. & Parisse C. (2011). Argument structure variability and the acquisition of give-constructions. UK Cognitive Linguistics Conference. Juillet 2011.

Morgenstern, A., Collombel, M., Blondel, M., Mathiot, E, Limousin, F. (2010). (Dis)continuity between Gesture and Language? Pointing and personal pronouns between the ages of 1 and 3. Child language seminar. Londres. 23-26 juin 2010.

Morgenstern, A., Collombel, M., & Caët, S. (2010). Self-and other-repairs in adult-child interactions: insights about children’s linguistic, cognitive and discursive development. International Conference in Language, Culture and Mind. Turku, Finlande, 21-23 juin 2010.

Morgenstern, A., Hendrick, H., Poibeau, T. (2009). First Cambridge-Paris Workshop on multimodal appraoches to language acquisition. 26-28 November 2009, RCEAL, Cambridge, UK. Conférence de trois jours avec 14 présentations dont quatre présentées par l’équipe du projet COLAJE (Martine Sekali, Christophe Parisse, Marie Collombel, Emmanuelle Mathiot, Stéphanie Caët, Aliyah Morgenstern).

Morgenstern, A., Maillart, C., Parisse, C., Caët, S., Leroy, M. & de Pontonx, S. (2012). Atelier de deux heures sur Rectifications et co-construction du langage : Richesse du stimulus dans l’interaction. Colloque international sur la reformulation. Université de Neuchâtel. 16-17 novembre 2012.

Morgenstern, A., Parisse, C. (2010). “Constructing the future”: French speaking children’s use of verb tenses from two to three. Conference of UK Cognitive Linguistics Association. Herfordshire. 6-8 juillet 2010.

Morgenstern, A., Parisse, C. (2012). Time, Tense and Mood between 1;06 and 4;0. Forms and functions with a special focus on the French conditional. Colloque international Early Language Acquisition. Lyon, 5-7 décembre 2012.

Morgenstern, A., Parisse, C. & Sekali, M. (2009). A la source du futur chez l'enfant. Journée d’étude du projet CoLaJE, Maison de la Recherche, Université Paris 4 - 31 janvier 2009.

Morgenstern, A. Parisse, C., & Sekali M. (2010). The future under construction: French speaking children’s use of verb tenses from two to three. Temptypac. CHRS Pouchet. 11 mars 2010.

Morgenstern A. & Sekali, M. (2009). First functions of clause combiners in child language: a case study of Madeleine’s uses of the French subordinator parce que. SALC, international Conference in Cognitive Linguistics, Stockholm, 10-12 juin 2009.

Morgenstern, A. & Smadja, S. (2012). ‘’Monologue intérieur’’ and Children’s self-talk. International Conference on Self-Talk, Forms and Practices. 10-12 Septembre 2012. Université Paris Diderot.

Parisse, C., Morgenstern, A. (2010). Constructing "basic" verbal constructions: a longitudinal study of the blossoming of constructions with six frequent French verbs. Conference of UK Cognitive Linguistics Association. Herfordshire. 6-8 juillet 2010.

Parisse, C. & Rossi, C. (2012). Statistical discrimination of semantic noun-verb categories in children aged 1;6 to 2;6. 4th UK Cognitive Linguistics Conference, 10-12 Juillet, London.

Prigent, G., Parisse, C. & Maillart, C. (2012). The development of morphosyntactic complexity’s markers in French-speaking children with specific language impairment, 14th meeting of the International Clinical Phonetics and Linguistics Association (ICPLA), 27-30 juin 2012.

Risler, A. (2011). The Signer in Language Space. AFLICO, Lyon, Mai 2011.

Risler, A. (2011). Corps réel et positions énonciatives en Langue des Signes Française. Représentations du sens linguistique V. Chambery 25-27 mai 2011.

Rossi, C. (2011). Manner of motion in English and French child language: beyond lexicalization patterns. AFLICO, Lyon, Mai 2011.

Sekali, M. & Morgenstern, A. (2009). Du bourgeon à la fleur : sous-systèmes transitoires dans le développement de la syntaxe ? L’exemple de Madeleine. Journée d’étude du projet CoLaJE, Maison de la Recherche, Université Paris 4 - 31 janvier 2009.

Sekali, M., Morgenstern, A. (2009). First functions of clause combiners in child language. A case study of Madeleine’s uses of the clause combiner PARCE QUE. Colloque ENS ULM septembre 2009 organisé par le LATTICE.

Yamaguchi, N., Morgenstern, A., Leroy–Collombel, M. & Caët, S. (2011). The accidental phonologist ? How a mother adjusts her other-repairs to the child’s phonological development. International Child Phonology Conference. York, Royaume-Uni; 15–18 juin 2011.

Yamaguchi, N. (2009). La fréquence des traits peut-elle prédire l’ordre d’acquisition des consonnes ?, 8èmes Rencontres Internationales du Réseau Français de Phonologie, 1–3 juillet 2010, Université d’Orléans.

Yamaguchi, N. (2009). Un modèle phonologique et fréquentiel de l’acquisition des consonnes en français, 10èmes Rencontres du Réseau Français de Phonologie, 25-27 juin 2012, Paris.



logo ANR       logo Sorbonne Nouvelle       logo Modyco       logo STL UMR 8163

Ce site a été réalisé et est hébergé par le Risc  logo Risc